"FOROGJON AZ ÉSZKERÉK" LOGIKAI VERSENY


 
                                                                                                                                                      
 
 
 
 
 
 
 
 
MENÜ

ALQUERQUE /ősdáma (ejtsd:alkerk)

 

Szabályok: Két játékos játszik. 12 világos bábuja van az egyiknek, 12 sötét bábuja van a másiknak. A bábukat a mellékelt ábrán látható módon helyezzük el a táblán.

A kezdést sorsolással kell eldönteni. Az kezd, aki ebben vesztes, mert a kezdés némi hátránnyal jár. A két játékos felváltva lép.

Az Alquerque nálunk „12 köves”-ként ismert változatában: A bábuk csak „előre” (lentről felfelé, felülről lefelé), oldalra és átlósan léphetnek a vonalak mentén. Egy lépés során egy mezőt lehet haladni.

Az ellenfél térfelének alapsorába jutott bábu pedig, csak ütéssel mozdulhat el helyéről: onnan oldalirányba már nem léphet tovább, ütni azonban hátrafelé is kötelező, de ütéssorozat nincs, azaz egy lépésben egy korong vehető le. Ezzel a szabállyal lecsökken a passzív játékosok közötti lépésismétléses döntetlenek száma.

Ha a bábunk előtt a haladási irányban ellenséges bábu áll, s mögötte üres mező található, akkor ez a bábu átugorható és levehető. Természetesen ez is lépésnek számít, s utána az Ellenfél következik. Visszafelé nem lehet lépni. Ha valamelyik bábunk beért az Ellenfél alapsorába, akkor ő haladhat visszafelé, de csak akkor, ha üt. Ezzel már elkerült az ellenséges alapsorból, tehát ugyanúgy mozoghat, mint bármelyik másik társa.

A játéknak akkor van vége, ha az egyik játékos összes bábuja elveszett, vagy akkor, ha már senki nem tud lépni. Az utóbbi esetben az a győztes, akinek több bábuja van a pályán.

 

Forrás: http://kutyu.hu/cikk/84718

file:///C:/Users/zenta/Downloads/9172%20(1).pdf 

 

 

Asztali nézet